מדעי החברה

בני אדם מרבים לעסוק בפרשנות פסיכולוגית אינטואיטיבית להתנהגותו של האדם, הניצב במרכז עיסוקה של הפסיכולוגיה. הגדרת הפסיכולוגיה כמדע העוסק בחקר התנהגותו של האדם מאפשרת בחינת תגובותיו של האדם לאור גורמים הקשורים באישיותו, תכונותיו וקשריו עם סביבתו. לצורך הסבר התופעות ההתנהגותיות השונות וניסוח הכללים, עושה הפסיכולוגיה שימוש בכלים מדעיים, ובאמצעותם היא מציגה את התופעות השונות, נוקבת בשמן, ואף מנסה לנבא באילו תנאים התנהגויות מסוימות תחזורנה על עצמן.

בשנים שחלפו מאז שנכתבה ואושרה תכנית הלימודים הקודמת, חלו חידושים ושינויים בתחום המחקר האקדמי בפסיכולוגיה, ופותחו תיאוריות חדשות ותחומי עניין חדשניים.

התכנית הותאמה לשינויים במדיניות משרד החינוך הנוגעים לדרכי ההוראה, למידה והערכה, להטמעה של אסטרטגיות חשיבה, לחינוך לערכים, למעורבות ולרלוונטיות, תוך התחשבות בצרכים המשתנים של התלמידים. אשר על כן, התגבשה הסכמה שיש צורך בתכנית לימודים חדשה, כך שתיווצר התאמה והלימה לשינויים המערכתיים ולחידושים האקדמיים. בתכנית הלימודים החדשה עודכנו והתווספו נושאים, תיאוריות, מחקרים ומושגים, בהתאם להתפתחויות ולשינויים במחקר ובידע האקדמי.

תכנית זו מדגישה הוראה חווייתית ולמידה משמעותית באמצעות תכנים רלוונטיים למציאות החיים, ולדילמות המעסיקות בני נוער בהווה.

התכנית מעמיקה את השימוש באסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה, מאפשרת העמקה והתבוננות רפלקסיבית על התכנים, מציגה איזון בין הבסיס האקדמי של הידע לבין הצרכים והציפיות, תוך התחשבות וגילוי רגישות למאפייניו של התלמיד המתבגר.

מתוך: מפמ"ר מדעי החברה.